HDP, yok olmayla yüz yüze kalan anadillerin araştırılmasını istedi

HDP, farklı anadili ve kültürlerin özgürce yaşaması ve gelişmesinin önündeki bütün yasal ve fiili engeller ile yok olmayla yüz yüze kalan anadillerin meclis tarafından araştırılmasını istedi.

HDP, yok olmayla yüz yüze kalan anadillerin araştırılmasını istedi

Halkların Demokratik Partisi (HDP) Van Milletvekili Kemal Aktaş, anadillerin kullanılmasının ve korunmasının önündeki engellerin tespit edilmesi amacıyla Meclis Başkanlığına araştırma önergesi verdi.

Araştırma önergesinin gerekçesinde Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) Genel Kurulu’nun, 1999 yılında aldığı bir kararla 21 Şubat gününü, “Uluslararası Anadili Günü” olarak kabul ettiği ve ilk kez 2000 yılında, kültürel çeşitliliği ve çok dilliliği desteklemek amacıyla “Dünya Anadili Günü”nün kutlanmaya başlandığı hatırlatıldı.

UNESCO verilerine göre dünya üzerinde 2 bin 500 dilin yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olduğuna, Türkiye`de yok olma riski olan anadili sayısının 18`i bulduğunu belirten Aktaş, şunları ifade etti:

“UNESCO tarafından yüz yıl içinde bir dili konuşacak çocuk kalmayacak durumda ise o dil tehlikede, bir dili konuşan hiç çocuk kalmamışsa o dil ‘ölü’ kabul edilmektedir.

“Etnik ve ulus düzeyinde toplulukların bütün ilişki ve etkinliklerinde, günlük yaşamlarında kullandıkları ve anlaştıkları dil, o topluluğun anadilidir. Daha geniş bir tanımla, bir insanın hiçbir eğitime tabi tutulmaksızın ailesi, çevresi ve toplumu aracılığı ile öğrendiği dil, anadili olarak tanımlanmaktadır.

“Her insanın anadili, et ve tırnak gibi onun ayrılmaz bir parçası olduğu halde, Türkiye`de anadilinde eğitim tartışmalarında bilimsel ve pedagojik gerçekler bilinçli olarak geri plana itilmeye çalışılmaktadır.

“Bir ülke için önemli olan, ekonomik ve toplumsal başarı sağlamak kadar, dilsel ve kültürel zenginliklerin nesilden nesile aktarılmasının imkanlarını yaratmaktır. Ancak bu başarıldığı zaman gerçek anlamda toplumsal ve kültürel gelişme, ilerleme sağlanabilir.

“Anadilin kullanımının engellenmesi ilgili toplumun bütün bireylerini değişik boyutta etkilese de, tartışmasız en fazla çevresi ile iletişimini anadili ile sağlayan çocukları etkilemektedir.”

Aktaş, “Ülkemizde anadili Türkçeden farklı (Kürtçe, Arapça, Lazca, Çerkezce vb.) olan milyonlarca çocuğun kendi anadillerinden koparılmadığı bir ortamda öğrenmeleri en temel haklarıdır” diyerek, ‘Farklı anadili ve kültürlerin özgürce yaşaması ve gelişmesinin önündeki bütün yasal ve fiili engeller ile yok olmayla yüz yüze kalan anadillerin korunması için alınması gereken tedbirlerin tespiti’ için Meclis Araştırması açılmasını istedi.

Güncelleme Tarihi: 21 Şubat 2015, 09:35
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER