Üç GSM operatöründen sadece biri Kürtçe hizmet veriyor

Batmanlı Fevziye Başaran'ın sadece Kürtçe konuşabildiği için Türk Telekom hattını kapatamaması tartışma yarattı. Vodafone ve Türk Telekom'un neden Kürtçe hizmet vermediği sorgulanırken bir de imza kampanyası başlatıldı.

Üç GSM operatöründen sadece biri Kürtçe hizmet veriyor
Milyonlarca Kürtçe konuşan müşterisi olmasına rağmen Vodafone ve Türk Telekom Kürtçe dilde hizmet vermiyor. Batman’da yaşayan ve sadece Kürtçe bilen Fevziye Başaran’ın Türk Telekom hattını kullanıma kapatmak isteyince yaşadıkları gündem olurken, iletişim operatörlerinin bu konudaki tavrı tartışma yarattı. Konu Meclis gündemine gelirken verilen soru önergesine henüz bir yanıt gelmedi. İletişim operatörlerinin Kürtçe dil hizmeti konusunda çalışmaları olup olmadığını, Arapça, Türkçe ve İngilizce bilmeyen müşterilerine nasıl hizmet sunduklarını operatörlere sorduk.

Ülkemizde milyonlarca insan 3 GSM işletmesini kullanıyor: Vodafone, Turkcell ve Türk Telekom. Ancak milyonlarca müşterileri olmasına rağmen sadece Turkcell, Kürtçe, Türkçe, Arapça ve İngilizce dillerinde hizmet veriyor. Vodafone ve Türk Telekom ise sadece Arapça, İngilizce ve Türkçe dillerinde hizmet veriyor.


Konuyla ilgili aradığımız Vodafone müşteri hizmetlerinden bir temsilci konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı: “Kürtçe dil hizmeti vermiyoruz. Kürtçe hizmeti verme konusunda bir çalışma yapılıp yapılmadığı da henüz tarafımıza ulaştırılmadı.”

Peki sadece Kürtçe bilen biri nasıl hizmet alacak? Müşteri temsilcisi bu soruya da şu yanıtı veriyor: “Sadece bayilerden işlem yapabilirler. Bayilerden de ıslak imza vermeleri gerekiyor.”

Konuyla ilgili aradığımız Türk Telekom’dan da benzer yanıtlar aldık. Türk Telekom Kürtçe dil hizmeti konusunda henüz bir çalışmaları olmadığını da belirtti.

İMZA KAMPANYASI BAŞLATILDI

GSM şirketlerinin tamamının Kürtçe dil hizmeti vermeleri için imza kampanyası başlatıldı. İnternet kullanıcıları imza kampanyası platformu Change.org’ta Vodafone’nin Kürtçe hizmet vermesi için başlattığı imza kampanyasında, “Türkiye’de yaşayan ve nüfusu 20 milyon civarında olan bir halkın bir GSM şirketinden kendi dilinde hizmet beklemesi mümkün değil midir?” diye soruldu.

NASIL GÜNDEME GELDİ?

Türkiye’de hizmet veren iki iletişim operatörünün Kürtçe hizmet vermemesi Batman’da yaşayan Fevziye Başaran’ın, Türk Telekom’dan aldığı hattın kapatılmasını istemesiyle gündeme geldi. Kürtçe dışında başka bir dil bilmeyen Başaran’dan talebini ya Türkçe ya da Arapça yapması istendi. Başaran’ın İstanbul’da yaşayan oğlu Ömer Başaran, Kürtçe dışında başka bir dil bilmeyen annesine tercümanlık yapması için kuzeninin yanına gittiğini ancak müşteri temsilcisinin bu defa da “annesinin hür iradesiyle konuşmadığını” belirterek talebi reddettiğini söyledi. Başaran olayı sosyal medyada duyurmasının ardından Türk Telekom’dan arandığı ve kendisinden özür dilendiğini açıkladı ancak kurum adına yapılan açıklamada “annesi adına işlem yapmak istediği” kabul edildiği halde açıklamaları inkar edilmeye çalışıldı.

HDP, HÜKÜMETE SORDU

HDP Şırnak Milletvekili Hüseyin Kaçmaz da yaşanan bu durumu Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay’a sordu. Kaçmaz soru önergesinde, “Dünyanın en büyük dijital sözlüğü Vikipedia’nın verilerine göre Kürtçe 721599 kelime sayısı ile dünyanın en fazla kelime sayısına sahip 9. dilidir. Kürtçe içinde bunca zenginliği barındırmasına rağmen Türkiye’de hükümetlerin inkar ve asimilasyon politikalarında takındığı tutum nedeniyle kamusal alanda kullanılmasına izin verilmediği gibi Kürt Dili’nin kazanımları ve eğitim kurumları sürekli ‘terörize’ edilerek gelişmesine engel olunmuştur. Hükümetlerin takındığı bu tavır Kürtçe’nin kamusal alanlarda dışlandığı gibi, özel şirketlerde de ‘kabul edilmeyen dil’ statüsünde görülmesine sebep olmuştur” dedi.

“Sağlık, seyahat, telekomünikasyon hizmetleri sunan şirketlerde Türkçenin dışında farklı dil ve lehçelerle hizmet verilirken Kürtçeye yer verilmemesi durumu hükümetlerin politikasından bağımsız olmamakla birlikte ayırımcılık ve inkarın ifşa halidir. Telekomünikasyon hizmeti sunan Türk Telekom Şirketi’nde hizmet veren müşteri temsilcisi 65 yaşında ve tek kelime Türkçe bilmeyen bir kadının kapatmak istediği telefon faturasını Türkçe bilmesi şartı ile kapatacaklarını söylemiştir. Türkçe bilmeyen annesi adına müşteri hizmetlerini arayan 65 yaşındaki kadının oğlu müşteri hizmetleri temsilcisinin kendisine; anneniz Türkçe öğrenip kendisi bizle iletişime geçmediği takdirde faturalandırma işleminin devam edeceğini belirttiklerini ifade etmiştir” diyen Kaçmaz, “Kimin hangi dilde konuşacağına belli ücret karşılığında hizmet veren şirketler mi karar vermektedir?” sorusunu yöneltti. / DUVAR


Güncelleme Tarihi: 25 Ağustos 2020, 22:05
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER